Sankning for dig med hjernerystelse

Velkommen til Sankning for dig med hjernerystelse :-)


Hvorfor sanker vi?

Sankning betyder at "samle". I vores sankeaktiviteter samler vi årstidernes mad i naturen, men du vil også få mulighed for at samle sanseindtryk, samvær og nærvær i naturen.

Samling af føde i naturen er en af menneskets allerældste aktiviteter og har haft stor betydning for overlevelse. Derfor er sankning en naturlig måde at være aktiv på, som kan gøre gavn - ikke mindst efter en hjernerystelse.

 

Kan sankeaktiviteter i naturen hjælpe på min hjernerystelse?

Sankning er ikke en behandling i sig selv. Men naturen har vist sig at have en helende og beroligende effekt på os mennesker.

Sanketurene kan give dig en følelse af ro og velvære samtidig med, at du måske kan blive afledt lidt fra dine hjernerystelsessymptomer og blive træt på en god måde, så du kan hvile dig bedre, når du kommer hjem.


På sanketurene bliver du guidet til at åbne dine sanser og indtage naturens mange indtryk og luner. Sankning er en aktivitet med et formål uden at det er stressende. Du bliver inviteret til at bevæge dig, sanse, balancere og opdage – uden at du skal noget eller nå noget bestemt.

Mange med hjernerystelse oplever, at de har lettere ved aktiviteter i naturen. Det gælder ofte også samvær med andre. Alt efter humør og dagsform kan du snakke og lytte mere eller mindre. Du er sammen med ligestillede, som vil have lettere ved at forstå dine behov, uden at du skal forklare dig hele tiden.

 

Hvordan passer indholdet til mig

Nærvær i naturen er bedst for dig, der er kommet over det værste chok ved længerevarende hjernerystelse, og som kan klare moderat fysisk aktivitet så som at gå en tur eller cykle."

Vi er sjældent mere en 8 på turene, så vores sankeværter har mulighed for at tage hensyn til dig og dine behov.

 

Hvordan får du mest muligt ud af sankningen

Husk at tage tøj på/med efter vejret og udstyr til at sanke, som du kan få inspiration til her.

  • Tøj

  • Lange bukser/jeans

  • Langærmet trøje

  • Vandrestøvler/gode sko

  • Regnjakke og paraply 

  • Gummistøvler eller waders (til kyst- eller hav sankning)

  • Ekstra sokker

 

Udstyr til sankning

  • Kniv og børste (gerne kombineret)

  • En havesaks 

  • Kurv (til sankning på lad) eller spand/net (til sankning i vand) 

  • Opladt mobiltelefon til nødstilfælde 

  • GPS (eller mobiltelefon med GPS-signal)

  • Snacks og en flaske vand 

  • Rygsæk til at opbevare alle dine ting 

 

Alt efter behov og hjernerystelsessymptomer

  • Solbriller

  • Høreværn

  • Underlag, så du kan sidde/hvile

  • Tid - til at finde frem i ro og mag

 

Hvem underviser på sanketurene

På sanketurene er der en til to undervisere som dels faciliterer det sociale samvær og formidler konkret viden om sankning. Alle undervisere har gennemgået Aftenskolen Pas På Hovedets uddannelse i sankning.

Flere af underviserne underviser også i andre hold på Pas På Hovedet og medbringer erfaring og viden om hjernerystelse herfra.


Om underviser
Mille Matjeka er cand. Mag Pæd psyk, dansepædagog og MediYoga instruktør. Hun har selv tre hjernerystelser i baggagen og lever på 10 år et liv med senfølger.


Hensyntagende hold

Du vil gå på et hold med max. 8 personer, så der er tid til den enkelte. Alle vores undervisere har indsigt i hjernerystelse, så du bliver mødt med forståelse for din situation. 


Rabat til medlemmer af Hjernerystelsesforeningen

Du får rabat, hvis du er medlem af Hjernerystelsesforeningen. Vælg deltagertypen ‘Handicap - Medlemsrabat’, når du tilmelder dig.

Bliv medlem af Hjernerystelsesforeningen her


Betal med Dankort eller MobilePay

Bemærk, at du ved tilmelding skal vælge betalingstypen ‘Betalingskort’, og at du derefter kan vælge at betale med enten Dankort (eller Visa/Dankort) eller et swipe via MobilePay.


Købsbetingelser

Køb af kurser og lignende her på hjemmesiden er ikke omfattet af fortrydelsesretten (jf. forbrugeraftalelovens § 18 stk. 2). Framelding og tilbagebetaling kan dog ske indtil 14 dage før holdstart mod et gebyr på kr. 100. Derefter er tilmeldingen bindende.


Tro og love-erklæring

Når du tilmelder dig et kursus, får du en tro og love-erklæring, der bekræfter, at du har brug for hensyntagende undervisning og den skal underskrives ved undervisningens start, når du møder frem første gang. Det er et krav for at deltage i undervisningen. Du er også velkommen til selv at downloade blanketten på forhånd, så du kan se hvad du skal udfyldes. Bemærk, at alle felter skal udfyldes. Download blanketten her og kontakt gerne Pas På Hovedet, hvis du har flere spørgsmål til blanketten.


Vi passer på dine oplysninger

Dine oplysninger opbevares fortroligt via IT i overensstemmelse med GDPR-lovgivningen. Vi deler udelukkende oplysninger med din kommunes folkeoplysningsenhed ved kontrol med henblik på beregning af offentligt tilskud.

Læs vores privatlivspolitik her


Kontakt os 

Du er velkommen til at kontakte os per mail: info@paspaahovedet.dk eller tlf.: 91521800, hvis du har spørgsmål eller ris/ros.

Du ønskes et godt kursus! 





Undervisningssted

Metro DR-Byen, Amager Fælled
Metrostation DR-Byen, Armamino
https://goo.gl/maps/htxsGb8JTN
0999 København C

Praktisk information

Hold nr:
24021
Første møde:
24.04.24 kl. 13:00
Mødegange:
1

Pris

Handicap
DKK 145,00
Handicap - Medlemsrabat
DKK 95,00
  • Onsdag 24.04.24 kl. 13:00 - 15:15

    Sted: Naturstedet, Amagerfælled
    Granatvej 3, Ildsjælehuset

Mille Matjeka

Mille Matjeka

Mediflow-instruktør

Mille Matjeka er bevægelseskonsulent (cand.mag.pæd.psych.) og har undervist bevægelse og dans i mange år. I 2018 blev hun uddannet International MediYoga-instruktør. Hun fordybede sig i yogaens verden efter sin anden hjernerystelse i 2013.